tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak skutecznie sprawdzić, nasmarować i wyczyścić motocykl przed jazdą
belka castrol

Jak skutecznie sprawdzić, nasmarować i wyczyścić motocykl przed jazdą

Początek sezonu to świetny moment na gruntowne wyczyszczenie, nasmarowanie i sprawdzenie motocykla. Większość prac można przeprowadzić własnoręcznie, przy użyciu środków oferowanych przez Castrol.

Każdy szanujący swoją maszynę motocyklista powinien na początku sezonu zrobić porządny przegląd swojego motocykla, Większość prac przy swojej maszynie można przeprowadzić własnoręcznie, należy przy tym pamiętać o kilkunastu punktach przeglądowych

Najpierw czyszczenie...

Nasze prace powinniśmy rozpocząć od porządnego wyczyszczenia motocykla. Czyszczenie motocykla można zrealizować na dwa sposoby – pierwszym jest skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej, a drugim tradycyjne czyszczenie ręczne. Dla lubiących tradycyjne rozwiązania w firma Castrol przygotowała szeroką gamę środków czyszczących – np. Castrol Greentec Bike Cleaner, który rozpuszcza osady z brudu, olejów i smarów pozostawiając czystą powierzchnię bez smug.

...potem smarowanie

W następnej kolejności powinniśmy skupić się na układzie smarowania naszego motocykla. Najczęściej układ smarowania motocykla tworzy jeden obieg, w którym znajduje się silnik, skrzynia biegów i układ sprzęgła. Chcąc stworzyć olej najwyższej klasy Castrol opracował technologię TriZone Technology™.

Dzięki temu jeden olej znakomicie sprawuje się w smarowaniu silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Przy wykorzystaniu tej technologii jazda nawet na najwyższych obrotach nie spowoduje zużycia naszego motocykla. Warto stosować oleje syntetyczne, które najlepiej zabezpieczą wszystkie mechanizmy przed zużyciem i pozwolą na wyzwolenie pełnej mocy maszyny.

Przy okazji wymiany oleju sprawdźmy, jeżeli występuje w naszym motocyklu, płyn chłodniczy. Płyny te również ulegają starzeniu, i należy je wymieniać maksymalnie co dwa lata.

Dalej – filtry...

W następnym kroku powinniśmy zająć się kwestią filtra powietrza.  W zależności od typu filtra mamy do wyboru dwie opcje: - jeżeli mamy zamontowany papierowy wkład filtra, wymieniamy go na nowy, - jeżeli zamontowany jest filtr gąbkowy możemy go wyczyścić i naoliwić. W tym celu możemy zastosować Castrol Foam Air Filter Oil (olej w aerozolu).

...hamulce

Przy pracach przeglądowych związanych z układem hamulcowym i zawieszenia musimy się zastanowić, czy jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania sami, czy zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Kontrolę układu hamulcowego należy rozpocząć od sprawdzenia, kiedy ostatnio wymienialiśmy płyn hamulcowy. Jeżeli było to więcej niż 2 lata temu, nasz płyn nadaje się już tylko do wymiany.

W ofercie Castrol znajduje się specjalistyczny płyn hamulcowy przeznaczony do motocykli – Castrol Motorcycle Brake Fluid. Jeżeli użytkujemy nasz motocykl w sposób forsowny lub na często jeździmy torze wyścigowym, powinniśmy wybrać Castrol React SRF Racing, płyn który posiada temperaturę wrzenia suchego na poziomie 320°C, dzięki czemu cechuje się olbrzymią odpornością na przegrzanie.

...i zawieszenie

Układ zawieszenia okresowo wymaga wymiany oleju w amortyzatorach. Najczęściej co 2 lata lub 20 000 km. Przy okazji wymiany płynu można pokusić się o regulację układu zawieszenia, aby dostosować go do naszych możliwości. W ofercie Castrol znajduje się szeroka gama olejów do amortyzatorów motocyklowych, o różnych lepkościach, dzięki czemu można bardzo precyzyjnie dobrać olej do naszych preferencji i stylu jazdy. Należy jednak pamiętać, że regulacja zawieszenia nie jest czynnością łatwą i wymaga dużego doświadczenia, więc warto zlecić ją profesjonalistom.

Wreszcie napęd

W trakcie przeglądów często  pomijanym przez motocyklistów układem jest układ przeniesienia napędu, czyli łańcuch napędowy (najczęstsze rozwiązanie). Czynnością, od której powinniśmy zacząć jest dokładne wyczyszczenie łańcucha – należy pamiętać, że łańcuch motocyklowy jest, wbrew pozorom, dość skomplikowanym mechanizmem, i nie można go czyścić używając zwykłego zmywacza, gdyż grozi to zniszczeniem uszczelnień.

Po oczyszczeniu kontrolujemy stan napięcia łańcucha. Jeżeli tego nie zrobimy, łańcuch wraz z zębatką bardzo szybko ulegnie zniszczeniu, narażając nas na duże koszty. Po wyregulowaniu napięcia łańcucha, musimy go odpowiednio zakonserwować. Również w tym wypadku należy użyć specjalistycznych produktów, które są odporne na działanie zanieczyszczeń, wilgoci i brudu. W ofercie Castrol dostępne są dwa produkty: Castrol Chain Spray O-R, oraz dedykowany do motocykli sportowych, odporny na rozrzucanie smaru przy wysokich prędkościach obrotowych Castrol Chain Lube Racing.

Tak wykonany przegląd pozwoli lepiej poznać stan techniczny i da nam świadomość eksploatacyjną pozwalającą przedłużyć życie naszego motocykla. Częste przeglądy i wymiany płynów zabezpieczą nas przed nieoczekiwanymi awariami, i pozwolą cieszyć się z pokonywania każdego kilometra naszym motocyklem. I właśnie o to chodzi w tym sporcie.

na górę