Czy ciemny olej jest zły? Czy warto wymieniać olej częściej? Te i inne odpowiedzi znajdziesz w naszym zestawieniu 10 faktów na temat olejów motocyklowych.
Dobry, oryginalny olej silnikowy to motocyklowa krew – bez niej nigdzie nie pojedziesz. Pracuje w bardzo trudnych warunkach, dlatego zanim wlejesz go do silnika, upewnij się, że kupiłeś to, co najlepsze.
Przygotowaliśmy dla was 10 faktów o olejach motocyklowych. Być może dla części z was to oczywistość, ale warto odświeżyć sobie tę garść informacji.
1. Olej motocyklowy to nie tylko olej silnikowy. Jego rola, oprócz smarowania jednostki napędowej, polega też na smarowaniu skrzyni biegów. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na jakość i autentyczność produktu.
2. Olej syntetyczny chroni twój silnik w ekstremalnych warunkach. Ale nie powoduje istotnego wzrostu wydajności czy efektywności jednostki napędowej. Dobry olej motocyklowy, na przykład Castrol, może istotnie wpłynąć na trwałość silnika.
3. Oleje silnikowe mogą znacząco różnić się parametrami lepkościowymi czy jakościowymi. Jeśli zmieniasz olej samodzielnie, dokładnie sprawdź zalecenia producenta. Nie musisz stosować zalecanej przez niego marki – ważne są parametry jakościowe i lepkościowe.
4. Są trzy typu olejów silnikowych – mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Przed zmianą upewnij się, że korzystasz z odpowiedniego dla twojego silnika. Niewłaściwy olej nie uszkodzi go, ale może obniżyć parametry jego pracy.
5. Wysokie obroty powodują zwiększone tarcie elementów silnika. Może to spowodować przyspieszone zużycie oleju. Jeśli użytkujesz motocykl na torze, korzystaj z odpowiedniego dla takich warunków oleju, na przykład Castrol Power 1 Racing.
6. Ciemna barwa oleju wcale nie musi oznaczać konieczności jego wymiany. Najważniejsze jest zachowanie interwałów serwisowych określonych przez producenta.
7. Wymiana oleju może w niektórych częściach świata lub dla niektórych pojazdów odbywać się częściej. Ma to związek z jakością paliwa, warunkami, w jakich porusza się pojazd lub innymi czynnikami. Zawsze korzystaj ze wskazówek instrukcji obsługi przewidzianej dla kraju, w którym korzystasz z pojazdu.
8. Podczas wymiany oleju, zawsze wymień także filtr (filtry) oleju. Są one pierwszą linią obrony przed zanieczyszczeniami, a zatem pełnią ważną rolę w ochronie silnika.
9. Zbyt częsta wymiana oleju nie przyniesie żadnej korzyści. Wymieniaj go tylko wtedy, kiedy zaleca producent.
10. Coraz więcej współczesnych motocykli wyposażonych jest w zaawansowane systemy i rozwiązania, które utrudniają samodzielną wymianę oleju i filtra. W niektórych przypadkach wymagane są specjalne narzędzia lub dostęp do diagnostyki. Wiele gmin zabrania wykonywania takich czynności pod domem. Zanim zdecydujesz się na samodzielną wymianę, rozważ skorzystanie z usług mechanika.