Motocykl to kilka tysięcy złożonych w całość części. Normalne jest, że czasem coś się odkręci, poluzuje, coś przestanie działać. Niektóre awarie przydarzają się niespodziewanie i ich usunięcie możliwe jest tylko w specjalistycznym serwisie, ale niektóre, mimo przykrych objawów są wręcz banalne do usunięcia.
Coś stuka przy hamowaniu
Jakiś czas temu nie stukało, a teraz, przy każdym hamowaniu słyszysz charakterystyczne uderzenie metalu o metal. Masz wrażenie, że coś zepsuło się w zawieszeniu, jakby coś się tam rozkręciło… A może to hamulce? Niekoniecznie.
Szybka diagnoza
Kiedy ostatni raz dokręcałeś łożysko główki ramy? Nigdy? Sprawdź, czy to nie ono dostało luzu. Jak to zrobić? Postaw motocykl na stopce centralnej, a jeżeli jej nie masz, to na bocznej. Poproś kolegę, żeby dociążył tylne koło – jeżeli masz stopkę centralną, albo uniósł przednie do góry, przechylając motocykl na stopce bocznej. Ważne jest, żeby nie trzymać motocykla za kierownicę. Ty w tym czasie poruszaj przednim kołem w przód i w tył (w kierunku jazdy i w drugą stronę). Czujesz luz? Coś puka? Należy dokręcić łożysko główki ramy.
Jak dokręcić łożysko główki ramy?
Poluzuj śruby trzymające górną półkę zawieszenia. Odkręć kierownicę blokuje ona dostęp do nakrętki znajdującej się na górnej półce. Odkręć tę nakrętkę i zdejmij górną półkę. Widzisz pierścień lub pierścienie z charakterystycznymi ząbkami? Musisz dokręcić ten dolny. W tym celu użyj klucza hakowego, a jeżeli go nie masz – zrób to przy pomocy śrubokręta i młotka. Odkręć najpierw kontrę – jeżeli jest, a następnie dokręć pierścień. Tylko delikatnie. Łożysko nie może być mocno skręcone, musi mieć swój luz, by motocykl dobrze się prowadził. Najlepiej dokręć pierścień palcami, a następnie delikatnie dwa, trzy razy delikatnie dokręć go przy pomocy uderzeń młotka w śrubokręt.
Poskładaj wszystko dokładnie
Co teraz? Złóż wszystko w odwrotnej kolejności. Pamiętaj o dokręceniu śrub trzymających lagi w górnej półce. Gotowe. Stuka? Nie? To świetnie. Tak? To w takim razie nie było łożysko. Jedź do serwisu! Motocykl buja się w czasie jazdy na wprost? Źle się prowadzi? Przegiąłeś z dokręcaniem. Musisz wszystko rozkręcić raz jeszcze i poluzować łożysko. Powodzenia!