Jak często wymieniać? Mieszać czy nie mieszać? W sezonie zimowym płyn chłodniczy ma kluczowe znaczenie dla silnika. Jeśli jest w dobrej kondycji, nie zamarznie i nie zniszczy układu. Oto 4 ważne wskazówki dotyczące płynów chłodniczych.
Płyn chłodniczy jest chyba najbardziej zaniedbaną cieczą w motocyklu. O ile o konieczności regularnej wymiany oleju czy płynu hamulcowego nikogo nie trzeba przekonywać, o tyle wymiana płynu chłodniczego zdaje się już dla niektórych z nas niepotrzebnym problemem.
Tymczasem od jego właściwości zależy efektywność działania silnika. W okresie zimowym stary płyn chłodniczy może spowodować katastrofę w układzie chłodzenia. Jeżeli zamarznie, na wiosnę czekać cię będzie bardzo kosztowna naprawa.
Wymieniaj regularnie
Płyn wykonany w technologii krzemianowej IAT (zazwyczaj barwiony na kolor niebieski lub zielony), wymaga zazwyczaj wymiany co 2 lata, płyn bezkrzemianowy OAT (zazwyczaj w kolorze różowym lub czerwonym) co 3-4 lata. Starzeje się on nie tylko podczas jazdy, ale także kiedy motocykl stoi. Podczas użytkowania stopniowo spada skuteczność ochrony przed korozją, zamarzaniem i przegrzaniem.
Nie dolewaj wody
Mieszanie gotowego płynu chłodniczego z wodą degraduje jego właściwości, pogarsza parametry – szczególnie ten związany z temperaturą zamarzania. Płyn zmieszany z wodą osiągnie temperaturę wrzenia znacznie wcześniej, a w zimie zamarznie przy znacznie wyższej temperaturze niż czysty. Najgorszym, co można zrobić, jest dolanie wody z kranu. Zawarte w niej węglan wapnia oraz magnez tworzą kamień kotłowy, który osadza w układzie chłodzenia. Osad taki obniża sprawność wymiany ciepła, więc wprowadza ryzyko przegrzania silnika, zaś pod warstwą osadów mogę pojawić się ogniska korozji. W ekstremalnych przypadkach kamień może zatykać cienkie przewody chłodnicy. Jeśli mieszać, to tylko koncentrat z wodą destylowaną w proporcji 50% koncentratu i 50% wody destylowanej.
Unikaj mieszania
Mieszanie płynów chłodniczych jest możliwe, ale tylko wtedy, gdy oba mają te same parametry. Najlepiej zostawić sobie trochę płynu po wymianie i unikać dolewania przypadkowych cieczy. Produkty czasem różnią się między sobą – niektóre przeznaczone są do układów wykonanych z aluminium, inne nie.
Zawsze stosuj płyn chłodniczy przeznaczony do danego typu chłodnic. Jeżeli masz sytuację awaryjną i musisz uzupełnić poziom byle czym, wymień cały płyn przy najbliższej okazji.
Kontroluj właściwości
To szczególnie ważne w okresie zimowym. Jeżeli trzymasz motocykl pod chmurką, upewnij się, że właściwości płynu chłodniczego w twoim motocyklu są wystarczające, by uchronić go przed zamarzaniem. Usługa taka w warsztacie kosztuje grosze, a pozwoli skutecznie ochronić motocykl przed kosztownym remontem. Jeśli zaś nie wiesz kiedy płyn był wymieniany, zrób to niezwłocznie. Zapobieganie awariom zawsze będzie znacznie tańsze niż usuwanie uszkodzeń.