Czy mieszanie olejów jest bezpieczne? Czym się różni olej samochodowy od motocyklowego? Zbadaliśmy 5 mitów dotyczących olejów motocyklowych.
Olej silnikowy to dziś skomplikowana technicznie mieszkanka różnych substancji, których zadaniem jest maksymalna ochrona silników naszych motocykli przy zapewnieniu im najwyższej wydajności.
Wokół olejów motocyklowych narosło wiele mitów, powtarzanych przy piwie, na zlotach, a nawet w zaciszach warsztatów. Oto 5 mitów związanych z motocyklowymi olejami.
1. Mieszanie oleju syntetycznego i mineralnego jest złe dla silnika
Z technicznego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań do mieszania olejów syntetycznych z mineralnymi. Producenci zapewniają, że nie tylko nie niesie to ryzyka powstania szkód w silniku, ale nie powoduje także niekorzystnych zmian w samym oleju – na przykład żelowania, wytrącania pakietu dodatków czy nieoczekiwanych zmian lepkości i jakości.
Jeśli zatem masz ubytek oleju w silniku, nie obawiaj się dolewki innego środka smarnego. Lepiej wlać jakąkolwiek mieszankę, niż jeździć bez smarowania. Dla zachowania najwyższych parametrów silnika, po usunięciu usterki trzeba jednak olej wymienić.
2. Oleje samochodowe są szkodliwe dla silników motocyklowych
To prawda, szczególnie niekorzystne są one dla motocykli z mokrym sprzęgłem, którego prawidłowe działanie zależy od precyzyjnie określonego współczynnika tarcia. Oleje silnikowe do samochodów mają za zadanie zredukować tarcie do minimum, w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin. W motocyklu może to powodować ślizganie się sprzęgła.
Ponadto olej samochodowy nie ma wymagań do pracy w skrzyni biegów czy mokrym sprzęgle. Olej motocyklowy już tak. Dodatkowo olej motocyklowy może pracować w wyższej temperaturze i może wchodzić w pracę częściej – to wywodzi się z wyższej prędkości obrotowej silnika motocykla oraz pojemności miski olejowej. Czyli jednostkowa porcja oleju częściej trafia pomiędzy pracujące elementy silnika.
3. Olej przekładniowy można stosować jako smar do łańcucha
Idea jest słuszna – olej przekładniowy lepiej przylega do łańcucha niż na przykład olej silnikowy. Trzeba jednak pamiętać, że jest on niezbyt odporny siły działające na łańcuch.
Chodzi przede wszystkim o siły ścinające działające pomiędzy ogniwem łańcucha a zębatką oraz siły odśrodkowe, które powodują zrzucanie oleju z łańcucha podczas jazdy z dużą prędkością. W obu przypadkach smar sprawdzi się lepiej. W kontekście sił ścinających smar, który zawiera zagęszczacz, oferuje wyższą lepkość czyli trudniej będzie doprowadzić do kontaktu metal-metal, dzięki temu łańcuch będzie się wolniej zużywał.
W przypadku sił odśrodkowych smar również będzie lepszy niż olej przekładniowy, bo wyższa lepkość smaru będzie powodowała mniejsze ubytki środka smarnego czyli możemy smarować łańcuch co pewien czas, a nie wykonywać tego ciągle, co trzeba robić w przypadku oleju przekładniowego.
4. Silnik na dotarciu wymaga specjalnego oleju
Tak faktycznie było kiedyś. Obecnie silniki produkowane są znacznie precyzyjniej, mają o wiele mniejsze tolerancje. Zwykły olej motocyklowy bez problemu poradzi sobie z nowym silnikiem, trzeba tylko pamiętać o jego wcześniejszej wymianie, zgodnie z zaleceniami producenta.
5. Olej syntetyczny jest najlepszy
Istnieją trzy podstawowe oleje: mineralny, syntetyczny i hydrokrakowany (HC). Olej mineralny jest tani, ale ma niższą wydajność. Olej syntetyczny wytwarzany jest z polialfaolefin – baz powstających w wyniku syntetyzacji. Oleje HC zapewniają niemal taką samą wydajność jak syntetyki, ale dostępne są w bardziej przystępnej cenie.
Syntetyki w kontekście ochrony jednostki napędowej są lepsze. Mają mniejsze zmiany lepkości podczas zmian temperatury, czyli w niskiej temperaturze łatwiej płyną niż mineralne, a podczas pracy w wysokiej temperaturze nie tracą lepkości, czyli gwarantują odpowiednią grubość ochronnego filmu olejowego. Lepiej utrzymują też czystość w silniku, nawet w przypadku pracy w bardzo wysokich temperaturach. To, co szczególnie ważne w motocyklu, lepiej niż inne sprawdzają się jako oleje wielozadaniowe – jedną kąpielą olejową smarują silnik, skrzynię biegów i mokre sprzęgło.