Sumowanie punktów karnych pod lupą Rzecznika Praw Obywatelskich. MSWiA nie zamierza zmieniać przepisów
W czerwcu Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na zapisy dotyczące sumowania punktów karnych. Te mają się wzajemnie wykluczać. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odniosło się do tych uwag i nie widzi powodu do zmiany przepisów. Na dodatek jeden z nich jest martwy.
Obecnie w polskim prawie są dwa zapisy dotyczące sumowania punktów karnych. Jeden to art. 98 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami, który mówi, że jeśli suma punktów karnych przekracza 15, to kierujący otrzymuje 15 punktów. Drugi to par. 3 ust. 2 rozporządzenia MSWiA z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego, który mówi, że do ewidencji wpisuje się wszystkie naruszenia i sumuje punkty. To z kolei kończy się sytuacjami, gdzie kierujący otrzymują nawet ponad 200 punktów karnych.
Ducati robi szkolenie otwarte dla wszystkich! Testy motocykli Ducati i trening pod okiem instruktorów
Trenuj kontrolę nad swoim motocyklem i testuj najnowsze modele Ducati. Prestiżowa impreza szkoleniowa po raz pierwszy organizowana jest w nowej formule. Nie musisz mieć motocykla Ducati, by wziąć udział w Ducati Riding Experience na torze w pobliżu Warszawy. Instruktorami będą członkowie renomowanej grupy Janusza Czai, czyli JC Group. Całodniowa impreza z testami nowych motocykli Ducati i wyżywieniem już lada moment:
Poznaj szczegóły i zapisz się >>W dniu 5 października pojawiła się odpowiedź MSWiA na pismo RPO, który wskazywał na niespójność przepisów dotyczących przyznawania kierowcom punktów karnych. Zwraca uwagę na to, że zapisy zawarte w rozporządzeniu są "ukierunkowane na istotne wzmocnienie oddziaływania prewencyjnego (odstraszającego) wobec kierujących pojazdami mechanicznymi, powodujących wysoki stopień ryzyka i zagrożenia w ruchu drogowym, szczególnie dla życia i zdrowia słabszych współużytkowników drogi."
Dalej właściwie przyznaje, że wspomniany art. 98 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami jest po prostu martwy, ponieważ żeby zaczął obowiązywać, to musi być wdrożona nowa ewidencja punktowa, która ma pojawić się w przyszłości. To oznacza mniej więcej tyle, że muszą nastąpić zmiany w systemie informatycznym, a więc dochodzimy tu do CEPiK 2.0, który jest daleki od gotowego.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeArtykuł sponsorowany.
Odpowiedz