tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Castrol od ponad stu lat w sporcie i na drogach. Historia innowacji
belka castrol

Castrol od ponad stu lat w sporcie i na drogach. Historia innowacji

Castrol to międzynarodowy producent olejów silnikowych i smarów oraz innych płynów eksploatacyjnych i pielęgnacyjnych. W swojej ponad stuletniej historii zawsze stawiał na sport motorowy, jako główne źródło wiedzy i innowacji, a także poligon doświadczalny dla swoich produktów.

Początek działalności firmy to końcówka XIX wieku, kiedy w Londynie założono spółkę CC Wakefield & Company. Kilka lat po starcie na rynku pojawił się pierwszy olej przeznaczony do smarowania silników spalinowych, zawierający w składzie olej rycynowy. Nazwa Castrol powstała z połączenia słów caster (rolka) i olej (oil). Początkowo dotyczyła konkretnego produktu, a w 1960 stała się oficjalną nazwą całego rozwiniętego koncernu.

Narodziny Castrola zbiegły się w czasie z eksplozją popularności sportu motorowego, a szczególnie wyścigów motocyklowych. W 1907 roku ruszyły słynne wyścigi uliczne na wyspie Man, w których producent oleju Castrol brał czynny udział od samego początku, wspierając zawodników i z roku na rok dostarczając oleje o coraz lepszych parametrach. Intensywny rozwój trwał aż do II wojny światowej, kiedy na kilka lat zaniechano organizacji większych imprez wyścigowych.

Kolejny impuls nastąpił w 1949 roku, kiedy stworzono nową formułę motocyklowych mistrzostw świata. Specjaliści z Castrola na nowo zaangażowali się w rywalizację na najwyższym poziomie. Wyśrubowane wymagania zawodników motywowały ich do szukania najlepszych możliwych receptur środków smarnych i przecierania nowych ścieżek.

Lata 50 XX wieku znane są jako złota era wyścigów motocyklowych. Swoje największe sukcesy odnosili wtedy tacy producenci motocykli jak Norton, MV Agusta i Gilera, korzystający z olejów Castrola. Koniec tej dekady to załamanie europejskiego rynku motocyklowego, spowodowane inwazją tanich, niewielkich aut. Jednocześnie w 1958 roku Castrol podjął szeroką współpracę z Hondą, która z czasem wyrosła na największego gracza na rynku jednośladów na świecie. W 1959 japoński producent pierwszy raz pojawił się na wyspie Man i w swoim debiucie zdobył główną nagrodę dla konstruktorów.

Castrol 7

W latach 60 producenci z Japonii umacniali swoją pozycję. Pomiędzy 1959 a 1967 rokiem Honda zdobyła 10 tytułów mistrza konstruktorów, a jej zawodnicy 17 tytułów indywidualnych. Sztandarowym produktem, używanym w tamtym czasie, był olej Castrol R30. Pojawiły się wtedy również sześciocylindrowe silniki 4-suwowe klasy 250, kręcące się do obłędnych 20 tys. obr/min, dające początek prawdziwej eksplozji nowoczesnych technologii wyścigowych. Castrol musiał nadążyć… i nadążył.

W latach 70 do gry wrócili europejscy producenci. Legendarny Giacomo Agostini zdobył wtedy 15 tytułów mistrza świata, w tym 7 na motocyklu MV Agusta w klasie 500. W 1974 Agostini sensacyjnie przeszedł do Yamahy, a producent ten zlecił Castrolowi opracowanie całkiem nowego oleju, którego zadaniem było efektywniejsze smarowanie, podniesienie mocy i zapobieganie spalaniu stukowemu. Tak powstał rewolucyjny, w pełni syntetyczny A747, przez kolejne 30 lat uważany za najlepszy olej na świecie. W 1979, po 10 latach przerwy, do gry wróciła Honda. Castrol uczestniczył w rozwoju jednego z najważniejszych motocykli wyścigowych w historii, wyposażonej w owalne tłoki i kręcącej się do 22 tys. obr/min Hondy NR500.

Lata 90 i końcówka XX wieku to dalszy udział Castrola w najbardziej prestiżowych seriach wyścigowych na świecie. W 2003 roku narodziła się współczesna klasa MotoGP, w której litrowe czterosuwy zastąpiły dwusuwowe pięćsetki. Historia sukcesów Castrola w mistrzostwach świata to 471 zwycięstw z 59 producentami motocykli oraz 268 podiów. 127 wygranych wyścigów z Hondą, 35 z Yamahą, 77 z Nortonem i 28 z BMW.

Produkty Castrola opracowywane są obecnie w centrach badawczych na całym świecie - w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Główne założenia wiodącej obecnie technologii Castrol Power 1 powstawały jednak na torach wyścigowych, w środowisku motosportu na najwyższym poziomie. Ekstremalne warunki pracy silników wyścigowych pozwoliły na opracowanie receptury zapewniającej bezawaryjną pracę i wysokie osiągi również maszyn drogowych.

Więcej o produktach Castrol na stronie castrol.scigacz.pl i castrol.com

na górę